• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۸-۱۹ - ۱۰:۳۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
سفیر سابق ایران در ایتالیا در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

ذوق‌زدگی اصلاح‌طلبان از پیروزی بایدن القای نیازمندی ایران به مذاکره است/ بازگشت بایدن به برجام باعث می‌شود مکانیسم ماشه به دست آمریکا بیفتد

انتخاب بایدن توسط مردم آمریکا نبوده بلکه از طرف سیستم آنها صورت گرفته

ظهره‌وند گفت: ذوق‌زدگی عده‌ای در داخل از پیروزی بایدن چنین القا می‌کند که ایران نیازمند مذاکره است و این قضیه موضع طرف مقابل را بالا برده و قیمت خودمان را پایین می‌آورد یعنی اگر ما عقل معاش و منطق سیاست خارجی را نیز درنظر بگیریم، باید گفت این‌گونه در باغ‌سبز نشان دادن جز زیر پا گذاشتن منافع ملی دستاورد دیگری ندارد و جای تاسف دارد.

ذوق‌زدگی اصلاح‌طلبان از پیروزی بایدن القای نیازمندی ایران به مذاکره است/ بازگشت بایدن به برجام باعث می‌شود مکانیسم ماشه به دست آمریکا بیفتد

به گزارش «فرهیختگان»، ابوالفضل ظهره‌وند، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به بررسی مواضع اصلاح‌طلبان و چهره‌های نزدیک به دولت پس از اعلام پیروزی بایدن‌ پرداخت و تبعات ذوق‌زدگی ناشی از این تغییرات را برای کشورمان تحلیل کرد. مشروح این گفت‌وگو در ادامه آمده است.

با توجه به شکست ترامپ و پیروزی بایدن ما با موجی از ذوق‌زدگی جریانات سیاسی اصلاح‌طلب در داخل کشور مواجه بودیم، کمااینکه قیمت سکه و ارز به‌صورت محسوسی کاهش یافت و سخن از کاندیداتوری ظریف برای 1400 است، ارزیابی شما از چنین فضایی چیست؟

درحال‌حاضر روسای جمهوری مانند کشور مکزیک هنوز به صلاح نمی‌دانند که به بایدن تبریک بگویند و منتظر نظر دیوان عالی و نتایج شمارش آرا هستند، این درحالی است که رئیس‌جمهور مکزیک همسایه ایالات‌متحده بوده و درراستای حفظ منافع و عزت ملی کشور خود تصمیم‌گیری می‌کند.

 بنابراین این باعث شرمندگی یک کشور انقلابی است که برخی در داخل که خود را شعبه دموکرات‌های داخلی می‌دانند، این‌گونه از بایدن دفاع می‌کنند و پرچم یکی از کاندیداهای داخلی آمریکا را بالا می‌برند، چراکه این کار هیچ توجیهی ندارد و با منافع ملی کشور ما سازگار نیست.

    ذوق‌زدگی اصلاح‌طلبان از پیروزی بایدن القای نیازمندی ایران به مذاکره است

 این‌گونه رفتارها چنین القا می‌کند که ایران نیازمند مذاکره است و این قضیه موضع طرف مقابل را بالا برده و قیمت خودمان را پایین می‌آورد یعنی اگر ما عقل معاش و منطق سیاست خارجی را نیز درنظر بگیریم، باید گفت این‌گونه در باغ‌سبز نشان دادن جز زیر پا گذاشتن منافع ملی دستاورد دیگری ندارد و جای تاسف دارد.

    بازگشت بایدن به برجام باعث می‌شود که مکانیسم ماشه به دست آمریکا بیفتد

 ضمن اینکه مذاکره با توجه به نتیجه‌ای که برجام برای ما داشته، درحال‌حاضر به صلاح نیست، چراکه بایدن باید ابتدا برای ایران اعتمادسازی کند، ازاین‌رو بازگشت آنها به برجام تا زمانی که به تکالیف خود عمل نکرده‌اند به صلاح ما نیست.

بایدن نیامده برای ایران تعیین‌تکلیف می‌کند

نفس بازگشت بایدن به برجام باعث می‌شود که مکانیسم ماشه به دست آمریکا بیفتد و این درحالی است که جو ‌بایدن هنوز روی کار نیامده برای ایران خط و نشان می‌کشد و مدعی است، اگر بخواهم به برجام بازگردم ایران باید به تکالیف خود بپردازد؛ یعنی به‌جای آنکه مسئولیت و تکالیف خود را در برجام بازخوانی کنند، برای ایران تعیین‌تکلیف می‌کنند.

ضمن اینکه آنها برای اهرم فشاری که ترامپ برای ایران کارآمد نشان داده، ابراز امیدواری کرده و می‌خواهند در کنار فشار گذشته، فشار اروپایی‌ها را نیز زیاد کنند تا ایران پای برجام ۲ و ۳ حاضر شود.

این نکاتی است که خود جو بایدن و تیم او رسانه‌ای کرده‌اند، ازاین‌رو عنوان اقدام جریانی که در داخل کشور پرچم دموکرات‌ها را بالا می‌برد، «خیانت به منافع ملی و امنیت» است.

برخی معتقدند قدرت اجماع‌سازی کشورهای غربی علیه ایران توسط جو بایدن بیشتر از ترامپ است، ایران از لحاظ قانونی و سیاسی از طریق چه راه‌هایی می‌تواند با دولت جدید آمریکا مقابله کند؟

جو بایدن شخصیتش و شرایطی که درحال ورود به کاخ سفید است با شرایط اوباما و ترامپ قابل‌مقایسه نیست، چراکه اوباما با شعار تغییر روی کار آمد و جز مساله برجام که با همکاری جریانات متمایل به آمریکایی‌ها اتفاق افتاد، نتیجه دیگری برای ما نداشت.

 ترامپ نیز به‌عنوان یک شخصیت ضدساختار وارد صحنه شد اما بایدن با شعار اصلاح ساختار این فریب‌کاری را انجام داد.

 بنابراین شرایط و روابط آمریکا با اروپا، چین و روسیه مانند گذشته نیست و تغییر کرده است، چراکه ترامپ از پیمان سلاح‌های هسته‌ای میان‌برد بیرون آمده و بایدن باید برای بازگشت به آن تلاش بسیاری انجام دهد.

    اوضاع اقتصادی آمریکا و اعتماد جامعه جهانی به این کشور همچون گذشته نیست

 از سوی دیگر اوضاع اقتصادی آمریکا و اعتماد جامعه جهانی به نقش آمریکا در تولید امنیت برای همراهی متحدان آن همچون گذشته نیست و به‌ویژه ژاپن و کره‌ای‌ها نگاه به گذشته را ندارند.

حجم بدهی‌های آمریکا از دست خارج شده و ۸۴ تریلیون دلار بدهی کمی نیست ضمن اینکه وقتی ترامپ روی کار آمد این رقم افزایش یافته و ساختار کلی ایالات‌متحده ازجمله سیستم بهداشتی آن کاملا فروپاشیده است. سن و سال بایدن نیز برای کارهای اجرایی بسیار بالاست و حدود ۸۰ سال دارد و دیگر شرایط گذشته سنی را ندارد.

اما از همه مهم‌تر فضای دوقطبی در داخل آمریکاست، هیچ‌گاه ایالات‌متحده در 100 سال گذشته تا این حد دچار شکاف و گسل‌های اجتماعی نشده بود، از سوی دیگر ترامپ و هواداران او قطعا کنار نخواهند رفت.  هواداران ترامپ کماکان پرچم ضدساختار را به دست خواهند گرفت و ازاین‌رو مجموعه این شرایط نشان می‌دهد که ساختار ایالات‌متحده بیش از هر زمان دیگری ضعیف شده و افول کرده و در سراشیب فروپاشی است.

    انتخاب بایدن توسط مردم آمریکا نبوده بلکه از طرف سیستم آنها صورت گرفته

جو بایدن صرفا به‌دنبال این است که این فروپاشی اتفاق نیفتد، ازاین‌رو به اعتقاد بنده انتخاب بایدن توسط مردم آمریکا نبوده بلکه از طرف سیستم آنها صورت گرفته و به همین دلیل تقلب زیادی در انتخابات اخیر آمریکا صورت گرفت تا مانع از این شود که گسل‌های اجتماعی تبدیل به آتشفشان شود و کل ساختار آمریکا را از بین ببرد.

    بایدن برای جلوگیری از فروپاشی ساختار ایالات‌متحده انتخاب شده است

 لذا بایدن برای جلوگیری از فروپاشی ساختار ایالات‌متحده انتخاب شده است، بنابراین چنین فردی با این وضعیت مستاصل چطور می‌تواند جامعه یک کشور مقتدر و انقلابی مانند ایران را زیر سوال ببرد یا مشکلات آن را حل کند؟

آیا اساسا دولت ممکن است برای مقابله با سیاست‌های ایالات‌متحده علیه کشورمان از اهرم‌های فشار سیاسی در شرایط جدید استفاده کند؟

زمانی ما می‌توانیم از اهرم‌ها و ظرفیت‌های خود استفاده کنیم که نگاه‌مان به محیط بین‌الملل و در راس آن آمریکا در چارچوب تفکر انقلاب و مقاومت درحال سامان یافتن باشد، لذا اگر قرار باشد کماکان منتظر باشیم که برجام به ما سیب و گلابی بدهد آن هم توسط بایدن، قطعا باید یک‌بار دیگر منتظر دوره صحیح و خطا از طرف این دولت باشیم.

 

اخبار مرتبط:

ایران چگونه باید به میدان مواجهه با آمریکای بایدن وارد شود؟

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

محمدسعید صفاری، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام‌صادق(ع):

انقلاب خمینی کبیر؛ راهبر وارثان عالم

محسن فرجیان روزنامه‌نگار:

رسانه کارآمد و هزینه‌های آن

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

دست سردبیر، گاوبازی اپوزیسیون و پروژه ما